Skip to the main content

Huishoudelijke reglement

Huishoudelijk reglement BC Neede en Omstreken
03-10-24
Een officieel exemplaar van het HHR staat op de website van de club
ARTIKEL 1. LIDMAATSCHAP
1. Wie lid van de vereniging wenst te worden, kan zich bij de secretaris opgeven.
Hem/haar wordt dan de mogelijkheid geboden een 3-tal weken als gast(e) mee te
spelen.
2. Het kandidaat-lid dat zich na deze periode van kennismaking definitief wenst op te
geven als lid, kan dat doen door zich via de website van de club aan te melden
(clubinformatie, button: word lid van BC Neede en Omstreken).
3. Over aanvragen voor het lidmaatschap van de vereniging wordt binnen één
maand door het bestuur beslist. Indien de toelating van nieuwe leden -ingevolge
artikel 1 lid 4 van dit reglement- is opgeschort wordt binnen één maand beslist
over plaatsing op de in artikel 1, lid 5 genoemde wachtlijst.
4. Indien de juiste verhouding tussen het aantal leden en de beschikbare
speelgelegenheid zou worden verstoord, wordt op advies van de Technische
Commissie (TC) door het bestuur de mogelijkheid tot toelating van nieuwe leden
opgeschort.
5. Zij die, zolang de mogelijkheid van toelating van nieuwe leden is opgeschort, bij
het secretariaat het lidmaatschap aanvragen worden -nadat over toelating is
beslist- op een wachtlijst ingeschreven in volgorde van aanvraag.
6. Wordt iemand als lid toegelaten, dan ontvangt hij/zij daarvan schriftelijk
mededeling, onder vermelding van het verschuldigde bedrag aan contributie.
7. Elk stemgerechtigd lid wordt geacht de statuten en bijbehorende reglementen te
kennen.
8. Elk lid is verplicht bij verandering van adres, telefoonnummer of andere relevante
gegevens de secretaris daarvan onverwijld in kennis te stellen.
9. Elk lid is voorts verplicht alle materialen, welke eigendom zijn van de vereniging,
of aan de vereniging in bruikleen zijn afgestaan, voor beschadiging, vernietiging
of zoekraken te vrijwaren. In geval van beschadiging, vernietiging of zoekraken
zal het lid dat hiervoor verantwoordelijk is, in overleg met het bestuur, de
vereniging schadeloos stellen.
10. Opzegging van het lidmaatschap kan alleen geschieden bij het secretariaat voor
één augustus van het desbetreffende jaar. Een later ingekomen opzegging geldt
als zodanig, doch ontheft het lid niet van de verplichting tot betaling van de
contributie over het nieuwe verenigingsjaar.
ARTIKEL 2. CONTRIBUTIE
1. De hoogte van de jaarcontributie wordt telkenmale op de jaarvergadering
(jaarlijks in oktober) vastgesteld.
2. De contributie dient binnen 30 dagen na bericht van de penningmeester te zijn
voldaan.
3. Bij bijzondere financiële situaties van leden kan het bestuur op verzoek een
individuele regeling treffen.
4. Ereleden van de vereniging zijn geen contributie verschuldigd.
ARTIKEL 3. VOORZITTER
1. De voorzitter is bij vertegenwoordiging van het bestuur de woordvoerder van het
bestuur. Hij leidt de vergaderingen van het bestuur en de algemene jaar- en
ledenvergaderingen.
2. De voorzitter is belast met de dagelijkse leiding van de vereniging waarvan het
beleid door het bestuur is bepaald. Hij zorgt voor de stipte naleving van de
statuten en de reglementen.
3. Bij verhindering van de voorzitter wijst het bestuur een plaatsvervanger aan.
4. De voorzitter probeert, in samenwerking met secretaris, penningmeester en de
TC, leden te enthousiasmeren tot het volgen van diverse door de NBB
aangeboden opleidingen.
ARTIKEL 4. SECRETARIS
1. De secretaris verzorgt alle correspondentie waartoe het bestuur hem machtigt. Hij
zorgt voor het opstellen van de notulen van het verhandelde op leden- en
bestuursvergaderingen. Alle van hem uitgaande stukken moeten door hem zijn
getekend.
2. Hij schrijft alle vergaderingen uit tot het houden waarvan het bestuur heeft
besloten.
3. Aan hem is opgedragen de redactie van het jaarverslag dat, alvorens in de
jaarvergadering te kunnen worden gebracht, aan de goedkeuring van het bestuur
moet worden onderworpen.
4. Tevens is de secretaris opgedragen de zorg voor het archief dat bij hem berust
en waarvoor hij verantwoordelijk is.
5. Voor het uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden kan hem, indien nodig,
bijstand worden verleend door een mede bestuurslid.
6. Hij is verplicht bij een eventuele ontslagname van het hele bestuur de lopende
zaken af te wikkelen, totdat een nieuw bestuur is gekozen.
ARTIKEL 5. PENNINGMEESTER
1. De penningmeester zorgt voor het innen en het beheren van de gelden van de
vereniging en houdt daarvan nauwkeurig aantekening.
2. Hij zorgt ervoor zoveel mogelijk voor alle uitgaven bonnen en facturen te
ontvangen.
3. Hij is aansprakelijk voor de onder hem rustende gelden van de vereniging en legt
in de jaarvergadering rekening en verantwoording af over het gevoerde financiële
beleid
4. Na het kennisnemen der bevindingen van de kascommissie en de verkregen
goedkeuring wordt hem door de jaarvergadering decharge verleend.
5. Onverminderd zijn persoonlijke verantwoordelijkheid kan hem desgewenst door
een mede bestuurslid bijstand worden verleend.
ARTIKEL 6. KASCOMMISSIE
1. De kascommissie wordt op de jaarvergadering gekozen en bestaat uit ten minste
3 leden.
2. Jaarlijks treedt één lid van de commissie af volgens een door de penningmeester
op te maken rooster.
3. De kascommissie brengt aan de jaarvergadering rapport uit over het financiële
beheer van de penningmeester.
4. De kascommissie is bevoegd te allen tijde inzage te vragen van alle boeken en
bescheiden op het financieel beheer betrekking hebbend. Van een zodanige
controle wordt door de kascommissie tenminste 14 dagen tevoren aan het bestuur
kennis gegeven.
5. Vereisen taken van de kascommissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan
de kascommissie zich door een deskundige doen bijstaan.
6. Indien het rapport van de kascommissie niet wordt aanvaard, benoemt de
jaarvergadering een andere commissie, bestaande uit tenminste 3 leden, welke
commissie een nieuw onderzoek doet van de rekening en de verantwoording.
Deze commissie heeft dezelfde bevoegdheden als de eerder benoemde commissie.
7. Binnen één maand na hun benoeming brengt zij aan een bijzondere algemene
ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen. Wordt ook dan de
goedkeuring geweigerd, neemt de ledenvergadering al die maatregelen, welke
door de leden in het belang van de vereniging worden geacht.
8. Bestuursleden kunnen geen lid zijn van een kascommissie.
ARTIKEL 7. WEDSTRIJDLEIDING en ARBITRAGE
1. De wedstrijdleiders/sters (WL) worden door het bestuur benoemd, na ingewonnen
advies bij de TC.
2. Voor de functie van de WL is het diploma wedstrijdleider, technisch clubleider of
club organisator vereist (CO, CO+,CA, CA+ en BVC). Het bestuur kan daarvan
ontheffing verlenen.
3. De WL is verantwoordelijk voor de technische leiding van de clubwedstrijden, het
handhaven van de orde en zorgt voor het ordelijk verloop van het spelen.
4. De WL is bij zijn beslissingen gebonden aan de “Spelregels voor wedstrijdbridge”
van de NBB en eventuele aanvullende bepalingen, die door de TC zijn vastgesteld.
5. De WL verzorgt:
a. de voorbereiding van de wedstrijd, in samenwerking met de zitting makers en
klaar zetters;
b. het handhaven van de orde en de hoffelijkheid in de zaal;
c. het corrigeren van fouten en ongeregeldheden;
d. de aanwijzing van een aanwezige arbiter bij geschillen;
e. het verzamelen van de scores en de resultaten;
f. het bekendmaken van de uitslagen aan de leden;
g. de spelmaterialen
6. De WL wordt geassisteerd door de leden van de technische commissie (TC) voor
alle onder punt 5 genoemde taken. Indien voor de assistentie niet voldoende TC
leden aanwezig zijn, vraagt de WL één of meerdere andere clubleden om
assistentie. Assistentie laat onverlet de eindverantwoordelijkheid van de WL.
7. De club beschikt over een aantal arbiters, welke zo mogelijk gediplomeerd zijn
conform de opleidingen van de NBB. Het bestuur kan daarvan ontheffing
verlenen. De WL maakt gebruik van de aanwezige arbiters conform het gestelde
in artikel 7.5 sub d.
8. De WL is in deze kwaliteit lid van de TC.
ARTIKEL 8. TECHNISCHE COMMISSIE
1. De TC bestaat uit minimaal 3 personen, waaronder de wedstrijdleiders en de
makers van de zittingen.
2. De leden van de TC worden door het bestuur benoemd voor onbepaalde tijd. De
TC kiest uit haar midden een voorzitter en verdeelt de overige taken in onderling
overleg. De voorzitter van de TC woont zo mogelijk de vergaderingen van het
bestuur bij.
3. De vergaderingen van de TC kunnen door één of meerdere bestuursleden worden
bijgewoond.
4. Minimaal eens per seizoen is er een vergadering van het bestuur en de TC en
verder zo vaak als nodig is.
5. Het bestuur kan de uitvoering (zie artikel 13 lid 3 van de statuten) van de
technische zaken van de vereniging aan de TC opdragen. De TC heeft tot taak:
a. het gezamenlijk met het bestuur vaststellen van de wedstrijdkalender;
b. het maken van een speelplan voor interne competities en drives;
c. het vaststellen van de promotie- en degradatieregeling;
d. het maken van het jaarlijkse wedstrijdreglement en het ter goedkeuring
voorleggen hiervan aan het bestuur;
e. de samenstelling van vertegenwoordigende teams bij toernooien en
bondswedstrijden;
f. het verzorgen van de computerondersteuning van de competitiezittingen en
door de vereniging georganiseerde drives;
g. het fungeren als beroepscommissie bij protesten van spelers tegen beslissingen
van de WL of bij beslissingen van een arbiter.
6. De TC legt van haar werkzaamheden verantwoording af aan het bestuur.
7. De TC assisteert de WL bij zijn taken. De TC doet op de jaarvergadering verslag
van haar werkzaamheden in het afgelopen jaar.
8. Indien in een bestuursvergadering één of meer technische zaken aan de orde
komen, kan het bestuur de voorzitter van de TC of zijn vervanger uitnodigen.
9. De TC adviseert het bestuur over de aanschaf en onderhoud van laptop, printer,
bridgemates, rekenprogramma, dupliceermachine en zo nodig over de overige
spelmaterialen.
ARTIKEL 9. VERGADERINGEN
1. De vergaderingen zijn verdeeld in:
a. jaarvergadering;
b. bijzondere algemene ledenvergaderingen;
c. bestuursvergaderingen;
d. commissievergaderingen.
2. De jaarvergadering wordt uiterlijk vóór 1 november gehouden.
3. Op de agenda van de jaarvergadering dienen in ieder geval voor te komen:
a. jaarverslag van de secretaris;
b. jaarverslag en begroting van de penningmeester;
c. verslag van de bevindingen van de kascommissie;
d. jaarverslagen van alle ingestelde commissies;
e. bestuursbeleid;
f. bestuursverkiezing;
g. verkiezingen van leden voor commissies, tot de instelling daartoe is besloten,
met uitzondering van de TC;
h. rondvraag.
4. De vergaderingen in dit artikel genoemd sub 1a en 1b worden bijeengeroepen
door het bestuur, met inachtneming van een termijn van tenminste veertien
dagen. De bijeenroeping geschiedt aan de adressen van de leden volgens het
ledenregister bedoeld in artikel 6 van de statuten of wordt uitgereikt.
5. Voorstellen van leden, de statuten of de bijbehorende reglementen betreffend,
moeten tenminste 10 dagen voor de betrokken vergadering schriftelijk ter kennis
van de secretaris te worden gebracht.
6. De voorgestelde wijziging(en) van de statuten of de bijbehorende reglementen
dient/dienen woordelijk te worden vermeld.
7. Ook kandidaatstellingen door leden voor het bestuur of commissies moeten
tenminste 10 dagen voor de betrokken vergadering schriftelijk ter kennis van de
secretaris te worden gebracht. De voordracht dient te zijn ondertekend door
tenminste 5 leden en moet worden mede ondertekend door de betrokken
kandidaat. Dit geldt niet voor nieuwe leden van de TC (zie artikel 8.2).
8. Tenminste 7 dagen voor de betreffende vergadering worden de tekst van
voorgestelde wijzigingen van de statuten en/of de bijbehorende reglementen
en/of de namen van de tegenkandidaten aan de leden bekend gemaakt.
9. Op de vergaderingen wordt door de secretaris een presentielijst neergelegd,
waarop de leden hun aanwezigheid aantekenen.
10. 10. Leden, die een bijzondere algemene vergadering, in dit artikel genoemd sub
1.b, willen bijeenroepen, kunnen een verzoek daartoe schriftelijk bij de secretaris
indienen onder opgave van het/de te behandelen onderwerp(en). Het verzoek
moet zijn ondertekend door tenminste één/tiende deel van alle stemgerechtigde
leden.
11. Na ontvangst van een verzoek als in lid 1.b bedoeld is het bestuur verplicht tot
het uitschrijven van de vergadering op een termijn niet langer dan 4 weken.
Indien het bestuur nalaat aan het verzoek gevolg te geven, kunnen verzoekers
zelf besluiten tot het bijeenroepen op de wijze, waarop het bestuur de gevraagde
vergadering had moeten beleggen.
12. Bestuursvergaderingen worden belegd zo vaak als nodig is. Alle bepalingen
omtrent de stemmingen in ledenvergaderingen gelden ook voor de
bestuursvergaderingen.
13. Commissievergaderingen worden zo vaak belegd als nodig is. Besluiten en
aanbevelingen, welke ter kennis van het bestuur worden gebracht, komen met
meerderheid van stemmen tot stand. Bij staken van de stemmen worden de
afwijkende meningen aan het bestuur gemeld.
ARTIKEL 10. STEMMINGEN
1. Zij, wier namen op de presentielijst voorkomen, kunnen aan een stemming
deelnemen. Tevens kan een lid één ander lid machtigen namens hem zijn stem uit
te brengen in de vergaderingen. Van deze machtigingen dient op een zodanige
wijze te blijken, dat het bestuur deze voldoende acht. Ieder lid kan slechts één
ander lid ter vergadering vertegenwoordigen.
2. Het aannemen van voorstellen bij acclamatie is mogelijk, mits dit geschiedt op
voorstel van de voorzitter.
3. Personen worden gekozen bij enkele kandidaatstelling of door middel van een
schriftelijke stemming. Bij enkele kandidaatstelling is de kandidaat automatisch
gekozen.
4. Bij stemming over personen is degene gekozen, die de meerderheid van de geldig
uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd.
5. Bij schriftelijk uitgebrachte stemmen worden als ongeldige stemmen beschouwd
met de naam van het stemmend lid ondertekende stemmen, onduidelijke
stemmen, stemmen anders ingevuld dan door het bestuur verlangd en stemmen,
voorzien van toevoegingen.
6. Bedankt een lid voor de benoeming dan heeft een nieuwe stemming plaats.
7. Over zaken wordt, indien stemming wordt gevraagd, mondeling gestemd, tenzij
de voorzitter beslist, dat schriftelijke stemming zal plaatsvinden.
8. Over alle voorstellen betreffende zaken wordt beslist bij meerderheid van de
uitgebrachte geldige stemmen, tenzij de statuten en bijbehorende reglementen
anders bepalen. Bij staken van de stemmen wordt het voorstel geacht te zijn
verworpen.
9. Voor de aanvang van een schriftelijke stemming worden door de voorzitter drie
personen aangewezen, die de stemmen tellen en van de uitkomst de voorzitter
verslag uitbrengen. De voorzitter deelt de uitslag aan de vergadering mede.
10. Een ter vergadering door de voorzitter uitgesproken oordeel, dat een besluit is
genomen, is beslissend. Indien echter onmiddellijk na het uitspreken van dit
besluit de juistheid daarvan wordt betwist, vindt een nieuwe stemming plaats,
wanneer de meerderheid van de vergadering dit verlangt. Aan de hand van de
uitslag van deze stemming spreekt de voorzitter het besluit uit.
ARTIKEL 11. ONTBINDING
1. Bij ontbinding van de vereniging wordt een commissie tot liquidatie, tenminste
bestaande uit 3 leden, benoemd. Daarin zal/zullen -zo mogelijk- de secretaris
en/of penningmeester zitting hebben.
2. De bestemming van de geldelijke en stoffelijke eigendommen van de vereniging
zal worden bepaald in de laatste vergadering.
ARTIKEL 12. SLOTBEPALING
1. In alle gevallen, waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het
bestuur. Deze beslissingen zullen dezelfde kracht hebben als waren zij ontleend
aan de bepalingen van het huishoudelijk reglement.
2. Beroep van leden tegen dergelijke beslissingen is mogelijk op de eerstvolgende
ledenvergadering.

Andere artikelen

Wedstrijdreglement parencompetitie 2024-2025

  Wedstrijdreglement parencompetitie 2024-2025 ARTIKEL 1. OPZET PARENCOMPETITIE. De...

28/08/2024 - Joke Hassink-Klein Bruinink

Beginnerscursus Bridge

  Klaar voor een boeiend nieuw avontuur? De Bridgeclub Neede en Omstreken nodigt je uit om deel...

14/08/2023 - Joke Hassink-Klein Bruinink

Slotdrive 2022-2023

NEEDE - Met de Slot drive bij Bridgeclub Neede en Omstreken werd afgelopen week het bridgeseizoen...

11/05/2023 - Joke Hassink-Klein Bruinink